Fredag

Dagen började med att familjen åkte ner och storhandlade. När vi kom hem började jag förbereda middagen och efterrätten till kvällen medan Fredrik och mamma hjälptes åt att åka till tippen.
Sen på kvällen kom mamma och Uffe hit. Och jag hade testat på att göra saffranssås till det grillade, men det var inget som föll mig i smaken, ja inte de andra heller.
Efterrätten däremot blev god:



Morotskaka

Ingredienser

10 bitar

100 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2-3 morötter, ca 300 g
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Kräm:
25 g smör
250 g Kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att smälta smöret till krämen och låt det svalna. Rör ner Kesella, florsocker och vaniljsocker. Ställ krämen i kylen. Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala och riv morötterna fint. Rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna. Bred krämen över kakan. Låt den stelna i kylen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0